torsdag 28 januari 2010

Skuuuula dådå :)

Emmelie har börjat skolan! Menmenmeeen det hela var tyvärr lite av en besvikelse till en början :/ Förvisso helt okej föreläsare å så MEN, å det är ett riktigt jobbigt tråkigt MEN, det går 120 pers i min klass! Vilket gör att vi alltid har föreläsningarna i stora hörsalen å man sitter bredvid en ny människa varje gång, opersonligt så in i helvete alltså! Man går in i salen, sätter sej ner å lyssnar å antecknar i 2 timmar å går sen därifrån. Enda gången du öppnar käften på hela tiden är om du svarar på en fråga läraren ställt el. om du frågar nån du sitter i närheten av ngt du undrar om skolan. Fyy fan va tråkigt tänkte jag, hur i hela fridens namn ska man lyckas hitta nån att pola lite me här då? Men så igår sjätte dagen i skolan så hade vi ngt som kallas fördjupning när man går in lite närmare på ngt som hände under just den tidsperiod man pratar om just då.

När man har fördjupning är klassen uppdelad i 4 grupper å man sitter i en mindre sal, i våran grupp var vi bara 25 pers. Men jag trodde att vi ändå bara skulle bli att sitta där å lyssna på när en gubbe stod framme vid tavlan å babblade, men där hade jag fel! Efter ett tag delade han in oss i grupper å vi fick en uppgift vi skulle diskutera, å äntligen fick man lite folk att prata med :) Äntligen kände jag också hur lite av min förlorade hjärnkapacitet började återvända när vi satt där å diskuterade å analyserade våran text :P Haha å när vi suttit där å pratat en stund är det en av tjejerna i gruppen som frågar: Var kommer du i från? Hon tycker väl kanske att jag låter som om jag kommer från norrland eller ngt tänker jag å svarar att jag kommer från Åland. Men då säger hon: Jag tyckte väl att det lät så på din dialekt, jag kommer också från Åland! Tänk hur det lyckas, där ä vi en liten grupp på 6 pers ur en stooor grupp med 120 pers å så lyckas dom 2 ålänningarna hamna i samma grupp :P för jag tvivlar på att den e ngn till där som e gammal ålänning, trodde ju faktiskt att jag var ensam först. Men att jag inte hörde på henne att hon var ålänning berodde på att hon hade bott här flera år redan å tappat mkt av sin dialekt eftersom hon inte umgicks med några andra ålänningar här. Efter det lilla snacket var babbelmaja Emmelie i full gång, som tur var bestämde vi oss för att vi var färdiga med vårt lilla grupparbete så jag kunde babbla på fritt med valfritt offer i gruppen :P Pratade först med en kille som jag tror va från Göteborg å som hade studerat först naturvetenskapliga linjen på gymnasiet men sen fått hoppa av den å bytt till kulturlinjen. Sen pratade jag med en annan kille som pendlade från Uddevalla in till skolan. Han hade efter gymnasiet läst ngn kvällskurs i juridik å extrajobbade som förskolelärare. Dock lyckades jag inte få namnet på ng av dem :P Men lyckades med hjälp av facebook lista ut att hon som va från Åland heter Hanna.

Japp det var skoluppdateringen hittills, nu ska jag ta mej iväg å träna.. Har varit lite dåligt med det den här veckan för jag har känt mej lite krasslig, eller ja krasslig har jag känt mej i 2 veckor nu med en konstant feberstegring runt 37,5, men idag är det iaf lite bättre även om jag nog har lite huvudvärk nu känner jag :( Menmen lite kan man ju träna :)

Pusshej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar